Perkiraan Zakat Emas Perhiasan & Emas Simpanan

Daripada Zakaria Ismail, Admin www.putremas.com. Harap dapat membantu anda semua....

Zakat Emas Perhiasan
Syarat-syarat:
1. Islam
2. Merdeka
3. Sumber yang baik
4. Cukup nisab = 85gm
5. Cukup haul = 1 tahun masihi atau hijri
6. Sempurna milik.

Kadar = 2.5%

Uruf = Nilai minima yang dibenarkan untuk dipakai. Berbeza mengikut negeri. Perlu rujuk ke Pejabat Agama Negeri. Jika jumlah emas perhiasan yang dimikili kurang dari nilai uruf, maka tidak dikenakan zakat.

Kaedah Pengiraan:

1. Kira nilai minima simpanan selama tempoh setahun tersebut.
2. Nilai uruf yang diambil 100gm

Contoh:

(Berikut sampel nilai minima setiap bulan)

Jan - 110gm
Feb - 200gm
Mac - 150gm
Apr - 130gm
Mei -120gm
Jun - 130gm
Jul - 150gm
Ogos - 170gm
Sep - 190gm
Okt - 250gm
Nov - 200gm
Dis - 180gm

Diperhatikan bahawa nilai minima yang disimpan selama setahun ialah 110gm. Terdapat 2 kaedah pengiraan.

Kaedah 1: Pengiraan kesemua emas perhiasan

110gm x nilai emas semasa x 2.5%

Kaedah 2: Pengiraan emas perhiasan tolah uruf

(110gm -100gm) x nilai emas semasa x 2.5%





Zakat Emas Simpanan
Syarat-syarat:
1. Islam
2. Merdeka
3. Sumber yang baik
4. Cukup nisab = 85gm
5. Cukup haul = 1 tahun masihi atau hijri
6. Sempurna milik.

Kadar = 2.5%

Kaedah Pengiraan:

1. Kira nilai minima simpanan selama tempoh setahun tersebut.

Contoh:

(Berikut sampel nilai minima setiap bulan)

Jan - 100gm
Feb - 200gm
Mac - 150gm
Apr - 100gm
Mei -120gm
Jun - 130gm
Jul - 150gm
Ogos - 170gm
Sep - 190gm
Okt - 250gm
Nov - 200gm
Dis - 180gm

Diperhatikan bahawa nilai minima yang disimpan selama setahun ialah 100gm. Maka zakat yang perlu dikeluarkan ialah

100gm x nilai emas semasa x 2.5%

10 ulasan:

  1. salam,
    bro, betul ke cara pengiraan zakat emas simpanan ni. macam mana boleh ada nilai minima? thanks

    BalasPadam
    Balasan
    1. antara bulan2 tu kalu ada yang kurang dari nisab dah tak perlu bayar zakat

      Padam
  2. baik tanya ustaz @ pada yg lebih arif...biar bersih..harta berkat aminnnn

    BalasPadam
  3. kalau kita buat akaun simpanan di bank camaner yer kiraannya,,walaupun hanya 1gm...

    BalasPadam
  4. Bagaimana zakat yang dibeli menggunakan loan bank? maksudnya tidak sempurna milik lah kan? zakat tidak diwajibkan ke? terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maaf, lebih balik bertanya dengan yang ahli. Artikel ini hanya panduan

      Padam
  5. Assalamualaikum, Maknanya kita tak perlu guna bulan Islam(MUHARAM - ZULHILJAH)?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ini contoh. ikut pusat zakat pun pakai Gregory, tp personally saya kira ikut tahun Hijrah

      Padam